Tickets
  • Film
Dansplaining
Betweter Cinema
Foto: Jelmer de Haas

Films zijn zoveel meer dan een verhaal met beeld. Met camerastandpunten, close-ups en framing word je als kijker meegevoerd in het perspectief van de regisseur. Hoe sturen die keuzes onze blik? En welke wereldbeelden liggen eronder verscholen? Aan de hand van filmfragmenten laat mediawetenschapper en filmfanaat Dan Hassler-Forest (Universiteit Utrecht) zien wat Hollywood-blockbusters ons vertellen over gender, seksualiteit en ras. Spoiler: je zal nooit meer op dezelfde manier naar films kijken.

Over de male gaze en de opkomst van de vrouwelijke actieheld

Wie film kijkt, kijkt vaak door de ogen van mannen. De male gaze maakt vrouwen tot seksueel object. Ze zijn mooi, sexy en passief. Sinds het succes van The Hunger Games is een ander type vrouw in opkomst op het witte doek. De actiehelden in Star Wars: The Last Jedi, Wonder Woman en Furiosa zijn geen passieve poppetjes, maar krachtige karakters. Wordt daarmee de male gaze doorbroken? Hoe vormt film ons beeld van man- en vrouw-zijn?

Over heterohelden en queer creeps

Wat hebben Ursula van de Kleine Zeemeermin, Scar van de Lion King en de Koningin van Sneeuwwitje met elkaar gemeen? Het zijn alle drie ‘slechteriken’, en ze hebben allemaal eigenschappen die we associëren met queer. Dat is geen toeval. In de filmwereld wordt dit de queer-coded villain genoemd en Hollywood zit er vol mee. Doet de moderne Disneyfilm het beter?

Over zwarte films en de witte blik 

Ze zitten vol racistische stereotypen en karikaturen én het waren kaskrakers: The Birth of a Nation (1915) en Gone with the wind (1939) stonden aan het begin van een racistische filmtraditie. Welke rol spelen witheid en zwartheid in film? En hoe doorbreken zwarte films als Do the Right Thing, Black Panther en Get Out deze rolpatronen en stereotypen?

Foto: