Met elke scroll, click of zoekopdracht geef je een stukje van jezelf bloot aan technologiebedrijven. Zonder dat je daar altijd toestemming voor hebt gegeven, of überhaupt weet wat er over je verzameld wordt. Dat maakt ze enorm machtig. Online platforms gebruiken deze data om hun apps helemaal af te stemmen op jouw persoonlijkheid. Ze bepalen wat je te zien krijgt en wat niet en schotelen je een bepaald wereldbeeld voor. Maar wat als je die gegevens kan inzetten om de liefde te vinden?
Clickedy.click is een datingplatform én sociaal experiment ineen dat trackingdata gebruikt om je ideale match te zoeken. Wat zeggen je clicks over jou en over je voorkeuren in de liefde? Hoe veel persoonlijkheid kan je eigenlijk uit de opgehaalde data aflezen?
Clickedy.click wordt gemaakt door het clickedy.collective (Lukas Völp, Robin van de Griend, Hennie Bulstra, Leon van Oldenborgh) en is een voorproefje van het aankomende IMPAKT Festival Our Terms, Our Conditions (van 1 tot 5 november). Het IMPAKT Festival 2023 onderzoekt hoe digitale gebruikers de controle over onze gegevens kunnen terugeisen en meer zeggenschap kunnen krijgen over de technologieën waar we zo afhankelijk van zijn.